.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مردم مراقب بيماري آنفلوانزاي پرندگان باشند
مردم مراقب بيماري آنفلوانزاي پرندگان باشند

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گيلان گفت: مردم كشور بويژه استان گيلان بايد مراقب بيماري آنفلوانزاي پرندگان باشند و هوشياري خود را در اين مورد حفظ كنند.

"دكتر ارسلان داداشي"  در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود:
با توجه به آغاز فصل ورود پرندگان مهاجر از مناطق آلوده ساير كشورها به تالابهاي كشور و گيلان، ضروري است كه مردم همچنان مراقب بيماري آنفلوانزاي پرندگان باشند.

وي از مردم استان گيلان خواست تا توصيه‌هاي بهداشتي در زمينه جلوگيري از بيماري آنفلوانزاي پرندگان را جدي بگيرند و آنها را با دقت رعايت كنند.

وي بر ضرورت آموزش مردم در زمينه مقابله بابيماري آنفلوانزاي پرندگان، راههاي پيشگيري و علائم آن تاكيد كرد.

وي گفت: تاكنون ? ????هزار متن چاپي آموزشي در زمينه بيماري آنفلوانزاي پرندگان، علائم و راههاي پيشگيري از اين بيماري در مراكز بهداشتي درماني مناطق مختلف گيلان به منظور آموزش مردم پخش شده‌است.

داداشي اضافه كرد: همچنين دو هزار لوح فشرده آموزشي در زمينه نحوه مقابله با بيماري آنفلوانزاي پرندگان بين پزشكان در شهرهاي مختلف استان گيلان توزيع شده‌است.

به گفته معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گيلان امسال هيچ موردي از بيماري آنفلوانزاي پرندگان دراستان گيلان مشاهده نشده و در زمان حاضر هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

داداشي از شهروندان خواست از تماس با پرندگان اهلي و وحشي "مانند تماس با گوشت خام، پر، مدفوع و ساير موارد زايد" و همچنين جابجا كردن آنها خودداري كنند.

وي گفت:شهروندان از رها كردن مرغ‌هاي خانگي در محيط باز پرهيز و پرندگان را در فضاي محصور نگهداري كنند.

معاون بهداشتي دانشگاه‌علوم پزشكي استان گيلان تاكيد كرد: بايستي از حضور كودكان در مرغداريها يا مراكز نگهداري و پرورش پرندگان خودداري شود.

وي از مردم خواست تا هرگونه تلفات ناگهاني پرندگان را سريعا به مراكز بهداشتي درماني يا دامپزشكي محل سكونت خود گزارش دهند.

وي خاطر نشان كرد: شهروندان در صورت بروز علائمي همچون تب، گلو درد، سر درد و مشكلات تنفسي به مراكز بهداشتي درماني و يا پزشك مراجعه كنند.

بيماري آنفلوانزاي فوق حاد طيور يكي از بيماريهاي ويروسي بسيار خطرناك و مسري طيور است كه با نشانه‌هاي تنفسي ، افسردگي و كاهش آب و غذا مشخص مي شود.

ويروس عامل بيماري داراي سه تيپ ? A،B،C?است كه تيپ ? A?مسوول ايجاد بيماري در پرندگان و ساير حيوانات از جمله خوك، اسب و همچنين انسان است.

اين تيپ تحت تيپ‌هاي ? H5?و ? H7?مي‌تواند فرم فوق حاد بيماري راايجاد و باعث تلفات شديدي شود كه به ? ????درصد نيز مي‌رسد.

پرندگان وحشي و آبزي بويژه پرندگان مهاجر مي‌توانند بدون ابتلاء ويروس هاي آنفلوانزاي طيور را انتقال دهند.

خوك نيز به عنوان يك مخزن قادر است از مخلوط كردن ويروسهاي انساني و مرغي تيپ جديدي ايجاد كند كه از نظر بيماري‌زايي براي انسان و طيور خطرناك است.

پرنده مبتلا و انسان نيز به عنوان ناقل زنده در انتقال اين بيماري نقش بسزايي دارند.

ويروس آنفلوانزاي پرندگان در بسياري از پرندگان اهلي و وحشي مانند بوقلمون، مرغ، خروس، مرغ شاخدار، كپك ، بلدرچين ، غاز، قرقاول، اردك ، چلچله دريايي ، قو ، حواصيل ، پنگوئن و پرندگان زينتي مانند مينا، طوطي ، شاهين و گنجشك شناسايي شده‌است.

انتقال اين بيماري به دو روش مستقيم و غير مستقيم صورت مي‌گيرد در روش مستقيم ويروس از طريق مجاري تنفسي ، ملتحمه ، چشم و مدفوع از پرنده آلوده به پرنده حساس منتقل مي‌شود.

اما در انتقال غير مستقيم اين بيماري بوسيله وسايلي مانند كفش ، لباس ، خودرو ، آب ، دان و بستري كه در معرض آلودگي ويروس قرار دارند، داني كه از منابع غير مطمئن بويژه كانونهاي آلوده تهيه شده، كود آلوده و پراكنده شدن آن در محيط اطراف ، وسايل نقليه آلوده و توسط حشرات و جوندگان آلوده منتقل مي‌شود.

شروع ناگهاني و انتشار سريع بيماري در گله طيور، كاهش شديد مصرف دان ، بي حالي شديد و پژمردگي ، افت شديد توليد در مرغ تخمگذار، مشكلات تنفسي حاد و سيانوزه شدن تاج ، ريش و خونريزي در ساق پا از علائم اين بيماري است.

با توجه به اشكال متفاوت ژنتيكي واكسيناسيون نمي‌تواند ايمني صد درصد ايجاد كند لذا رعايت موارد بهداشتي و قرنطينه‌اي از اهميت خاصي برخوردار است.

جداكردن پرندگان حساس از پرندگان آلوده و دور نگه داشتن پرندگان حساس از ترشحات و محتويات دفعي پرندگان آلوده ، پاكسازي و ضد عفوني كردن كامل سالن ها، لوازم و تجهيزات و انبار دان قبل از جوجه‌ريزي، از ورود پرندگان و جوندگان به داخل سالن‌ها و انبارها جلوگيري شود، شرايط محيطي مناسب از نظر تهويه ، حرارت و رطوبت براي پرورش جوجه‌ها فراهم شود، قبل از ورود جوجه ، دان مورد نياز را تهيه و با گاز فرمالين ضد عفوني شود، براي هر سالن كارگر جداگانه‌اي در نظر بگيرد و از تردد افراد بين سالنها بويژه در زمان وقوع تلفات خودداري شود، در واحدهاي تخم‌گذار و گوشتي در صورت امكان سيستم قرنطينه‌اي و دوش براي پرسنل فراهم شود در غير اين صورت عدم امكان استفاده از دوش ، تعويض كامل لباس و كفش و استفاده از كلاه و ماسك الزامي است ،استفاده از حوضچه براي ضد عفوني كردن چكمه ها، دفع بهداشتي پرندگان تلف شده يا سوزندان لاشه‌ها با لاشه سوز، از خارج كردن لاشه‌هاي طيور اكيدا خودداري شود.

سال گذشته بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در دسته‌هايي از پرندگان مهاجر تالاب انزلي مشاهده شد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.814 seconds.